Jumaat, 16 Oktober 2009

Belajar membaca - Downsyndrome & hyperactive

screenshot

Mari membaca screen shot (versi prototype)

Alhamduillah, tersenarai jugak project final year aku dalam Engineering Design eXhibition tahun ni. Project tahun akhir aku berkenaan dengan Reading Courseware for learning disability (Down syndrome and hyperactive) student. Software belajar membaca ni dalam versi bahasa Melayu.

Ada 5 peringkat dalam software aku untuk membantu pelajar dalam membaca. Bermula dengan peringkat, mengenal huruf, menyebut perkataan, latihan menulis, latihan fokus dan latihan membaca.

down syndrome and hyper active

Majid (normal) dan Nakief (Down syndrome & hyperactive), dua2 ni sepupu aku hehehe

Tak berapa mengharap sangat dapat anugerah, tapi setiap kali aku buat project aku ni, aku akan rasa excited. Aku harap sangat satu hari nanti software aku ni dapat bantu golongan2 yang mempunyai masalah belajar.

Semoga apa yang aku usaha kan selama setahun ni dapat memberi manfaat kepada orang lain. Good luck kepada participant EDX yang lain.

10 ulasan:

  1. yeah!!! keep it up. you did a very gud job... hope you'll be blessed by God... ^^v

    BalasPadam
  2. congrat 4 da anugerah emas!!!!!apa lagi aman jom gi gadai kat kedai Ah tuck!!!emas kot.....byak duit dpat tu waahahahaha;D

    -panglima-

    BalasPadam
  3. aku nak try software tuh..hehehe~

    BalasPadam
  4. salam.
    nuriman,aku nak tanye something (by the way, kite tak saling mengenali).
    bis dengan ict, kalau nak buat fyp kriteria die lebih kurang same ke?(btw aku budak bis utp bakal final year).aku dengar,kalau nak develop fyp,kene buat software.any software.betol ke?tak boleh buat yang research2 neh(means contohnye kalau nak buat fyp pasal knowledge management yang takde output ape-ape in the end,just research finding je xdigalakkan).betol ke?nanti kompom2 dapat b terus.tak de peluang dapat a.betol ke?

    lagi satu, aku nak tanya, boleh ke orang yang tak berape nak pandai programming ni buat fyp macam ko.maksud aku, buat software ape-ape lah(contohnye macam software untuk kire sin,cos,tan ke, software tok kanak-kanak belajar bahasa ke, ape-apelah).boleh ke?ade ke lecturer yang nak guide kite nanti?pendek kate,advisor (lecturer) kite akan guide ke nanti?

    harap jawab.

    congrats dapat gold award.

    tq.

    BalasPadam
  5. Salam perkenalan

    - Aku BIS, tapi ade amik subject multimedia, yang mane dah tak boleh buat lagi dah skarang.

    - FYP aku lebih kepada Multimedia, major bebudak IT. Ade je member aku bdak IT buat FYP Knowledge management, tapi tak penah enroll pon subject tu.

    - FYP tu boleh je nak buat research based, atau pon develop system. Tapi lebih bagus korang develop. Sbb kalau develop, korang akan buat research skit2.

    - FYP utk CIS department, tak semesti nya buat software, mcm senior aku, ade je develop car PC. member2 aku bwat website, database, final exam sms system, touch screen, virtual reality.

    - Dapat A atau B atau C, bergantung pada nasib. Paling penting skali kene rajin. Selalu nya markah banyak bergantung kat SV. so pandai2 la carik SV yang sekepala dgn ko

    - Ade je member aku yang tak terer programming, buat research je. Then dapat silver award time EDX.

    - Lecturer/ supervisor just bagi pandangan die je. Kalau nasib ko baik, dapat lecturer yg guide ko skali.

    - Topik utk FYP, samada amik topik dari lecturer2 atau pun proposed topik sendiri. Jangan ko bg topik susah2 plak, nanti ko jgak yg susah nak bwat project.

    - Bagi aku paling senang ko cari lecturer2 yang baik dengan ko, tanye die topik FYP ape yg die ade. Ko pilih la topik yang berkenan. Then selalu nye, topik2 proposed by lecturer, dieorang akan guide ko sekali sbb ko bantu die dalam research dieorang.

    - Mcm aku, topik amik dari lecturer. Aku tukar skit2 topik tu ikut suke aku.

    - All the best FYP.

    BalasPadam
  6. salam nuriman,
    thanx jawab.
    aku ingatkan ko tak nak jawab,
    tak sangke hari yang same jugak ko
    jawab.terharu aku.

    oooo macam tu ke...
    nasibla,aku ade la dapat
    idea sikit-sikit mcm mane
    fyp tu...

    hmmm,ok lah,aku tgk dlm ulasan
    balas ko,ko banyak tekankan
    pasal lecturer.carik lect yang sekepala,lecturer yang baek dgn kite.

    hmmm tp ape pandangan ko,kalau
    mcm aku ni,mmg takde baek
    dgn mane-mane lecturer pon.T_T
    mmg aku takde sekepala dgn mane-
    mane lecturer ict/bis pon.
    rase-rase nak wat cmner??
    glad that if u could bg your
    pandangan ckt.sbb aku mmg berniat
    nak wat betol2 fyp nnti.aq semangat ni.aq skrg tgh intern.
    byk mase-mase terluang aq,aq pk2 la
    ckt2 nk wat topik ape fyp.tp bile
    tang pk nak pilih lecturer tu,
    aku out sikit.aku jadik macam stress,sebab aku tak baek dengan lecturer mane-mane pon.huhu.
    ditambah-tambah lagi,dekat tempat aku intern ni,biasela jumpe la due tige ketol senior utp.pon ckp better pilih lecturer yg baik dgn kite.sbb nnti marks byk depend kt sv.so ape pandangan ko?

    thanx nuriman.

    BalasPadam
  7. tanpa nama. mestilah iman jwb. die bukannye busy pun, ala2 mcm najib pulak, x sempt2 nk jwb. hahaha...ari2 keje die melepak kt bilik smbil main fcbuk... =P

    BalasPadam
  8. sarhanah: haha iman tak jawab pon. hari-hari aku tunggu. isk isk. sob sob. haha takpelah iman. it's ok. aku rase aku akan cuba buat yg terbaik. tq nuriman~ :)

    BalasPadam
  9. hi..saya nk tnya sepupu awk skang umur brapa thun?? sy tgh mencari budak learning disability student utk buat testing FYP saya..if ada sepupu awk yg problem pasal learning sy nk testing kt dia blh?? projek tu nant sy emel kt awk..

    BalasPadam