Jumaat, 15 Ogos 2008

Abang tu gigih dan terbeban, syukuri nikmat sementara yg di beri


memandang kan aku dah rajin tulis2 blog nih. ni kisah yg aku akan simpan utk pengajaran diri aku. smalam ketika tgok (terhenti menaip seketika, ayah call, tanye pendapat nak beli scanner baru, scanner lame dah rosak... ayark). berita tv3, adik aku mintak tolong aku photostat kan keje die. aku dgn kuasa veto nye kate, "kenapa x photostat sendiri?" kemudian die bg alasan "bla3", dan aku tau die malas sbnar nye. kalau dekat UTP, turun tangga menapak 2 3 langkah, jumpe kopetro, kat kampung aku xde mesin photostat, kene g kampong solok gaong, baru ade mesin photostat. di pendek kan cerita aku kerah kan adik aku g skali photostat.


kedai photostat tu xde la besar sangt kecik je. dlm die tanye2 adik aku nak photostat muke surat mane, aku pon nampak mcm ade tripod camera kat dalam kedai tu. aku yg membisu dari td membuka perbualan, "abang ade bwat service amik gambar eh bang?"..brader tu menjawap, "owh ade dik tp alat dah rosak dah. ". aku pon mintak la kebenaran nak tgok bilik die tu, die pon bg. bile aku masuk, ade flash dgn tiang2 skali n tripod yg agak lusuh. "semak skit dik, dah x bwat lg dah amik2 gambar, saya bwat amik gambar passport je" brader tu tiba2 menyampuk.

lepas tu keluar la dari bilik tu(kecik je bilik tu). then abg tu pon sambung lg cerita die. "saya bukak kedai(kecik) ni pon part time je dik, pg sampai ptg xde org jaga. saya keje dkat ******** jd technician. nak carik duit lebih."... aku mengangguk aku tanye die kdai bukak pkol brape?. "Kedai abang lepas balik keje kol 6 lepas maghrib bukak la, ye la waktu skarang nih dah susah. kene carik makan lbih skit, anak2 kang nak makan ape? nak g skolah duit, nak g blajar duit, kahwen kan anak duit, ini jam mati pon duit jgak. tp kan dulu abg ade 1 je mesin photostat nih, alhamdulillah dah ade 3 bijik skarang." aku pon mengganguk kagum dgn kegigihan brader tu. yela pg sampai ptg keje, malam sambung lg. atas usaha gigih die, dah tambah lg 2 aset mesin photostat.

"tula harap2 pilihan raya kali nih ubah kerajaan, kalau negara sendiri pon kene jajah dgn pimimpin yg tamak nak bwat ape?". aku pon angguk2 geleng2 je. (malas plak nak cakap2 sal politik ) kemudian aku pon bwat la alasan nak beredar cepat.malas plak nak citer2 sal politik.

bile balik tu, aku muhasabah diri balik. dulu aku tinggal kat UTP, susah nak tgok keadaan org susah mcm nih........tp aku percaya bila kite dah susah dan tertekan, kita akan usaha utk bangun semula. aku mmg galak kan sgt kalo org nak jd usahawan. yela bukan senang, kene ade experience yang lame utk berjaya.

aku pon nasihat kat adik aku, "len kali kalo nak g photostat jgn malas, besor kan perut je geti". dgn nada kerek, yela aku kan abang .

picture of today, gambar kak zura. selamat pengantin baru , esok dieorg g umah pengantin laki plak

Click sini utk gambar lg

p/s: malam ni aku g Kelantan, buat pertama kali dalam hidup aku g negeri tu muahahaha.

2 ulasan:

  1. no way baru first time gi qlate? haha.. welcome to my kg.. jgn lupe borong serunding, tudung, etc. singgah la rantau pjg. looking for chomey girls, gi pasir mas. ahah~ kidding~

    BalasPadam
  2. waa.. bleh tahan gak gambar kt sini.. byk lg gambar2 aku dalam fotopages..

    http://azmeir.fotopages.com

    BalasPadam