Rabu, 17 Disember 2008

Motivasi diri dengan Mee segera

Semalam aku makan mee segera, sebab aku mengidam nak makan. Dah lame tak makan benda yang tak menyihat kan badan. kih3. Ye mee segera memang la tak elok untuk kesihatan badan. Ini kerana ia mengandungi sedikit salutan lilin atau wax pada mee tu. Secara saintifik nya aku tak berapa tahu la macam mana lilin tu ada pada mee tu. Tapi kebiasaan nya lilin memang ada pada makanan segera. Jadi jangan la amal kan makan Mee segera atau makanan segera.

Macam mana mee segera ni mampu motivasi kan diri kita?. Aku memang suka baca kisah2 hidup orang yang berjaya keluar kan diri nya dari kehidupan yang susah. Sebelum ni aku baca buku dare to fail, dari penulis Bili Lim. Dia pernah mengalami hidup susah dan melarat dan terpaksa makan Mee segera untuk hidup.

Hari ni aku plak baca kisah Saiful Nang si photographer CandidSyndrome. Aku dah lama masuk forum Photo Skool, tapi tak rajin post dan lebih suka membaca dan terus praktik. Kisah Saiful Nang pun hampir sama dengan Billi Lim. Dalam kehidupan yang susah, dia pun sental Mee segera jugak.

Persoalan nya, mampukah Mee segera memotivasi kan kita untuk berjaya? itu berbalik pada diri sendiri. Kalau anda dalam kesusahan dan makan mee segera sambil memikir kan cara untuk keluar dari kepompong kesusahan, mee itu pasti memotivasi kan diri. Kalau makan sekadar mengisi perut yang kosong, anda dalam bahaya kerana ia tidak baik untuk kesihatan.

Kepada siapa2 yang melantak mee segera, share2 la dengan kawan, bagi kawan termotivasi skit hahaha

Artikel yang aku baca tentang mee segera
1. Mengandungi wax
2. Makan mee segera secara sihat

Cahayanika Melaka
Videography | Photography | Hena design | Stationary shop
nuriman@cahayanika.com | 019-2678221

7 ulasan:

  1. salam...

    akak makan mee segera gak time study2 dulu..

    dah kerja,mula2 dulu makan mee segera gak bila gaji dah ciput...

    dah umur meningkat ni, akak tak amalkan sangat sebab tahu ianya tak baik utk kesihata, n yang utama akak dah tak terdesak sampai terpaksa makan mee segera lagi, huhuhu......

    thanx,

    akak

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum..

    dulu abang makan mee segera gak..time abang blajar kat oversea..

    tp skg ni dh balik Mesia, hari2 abang makan Ciken Cop. Ciken cop lagi sedap dari megi.

    tapi sejak keje ni, abang dh x makan dh ciken cop. Abang layan roti bakar Old Town.

    Wakakaka..!

    BalasPadam
  3. Thank akak dan abang. Ok zhee nanti balik UTP blanje chiken chop.Murah rezeki la ko kalau blanje orang ni zhee

    BalasPadam
  4. Komen aspek kesihatan:
    Aku baca kalau dah makan mee segera ni, jgn makan dah utk tempoh 2-3 hari selepas tu.

    Pasal lilin pada mee segera tu masih tidak dicernakan dengan sempurna lagi.

    Mungkin tempoh penghadaman berbeza bagi setiap individu.

    Kepada lontaran pertanyaan dari segi motivasi:
    Dari segi motivasi, mungkin blh diakui dari sesetengah sudut. Namun x kurang juga boleh melambangkan kemalasan jika dilihat dari aspek yang bertentangan bagi sesetengah situasi.

    BalasPadam
  5. Dare to fail...aku baca time form 3 dulu..

    Salam

    Abang dulu, malas masak. last-last abang buat resepi sendiri. Nama dia Mee segera..terima kasih kerana membeli mee segera..dan mengayakan abang.. Bila korang tak da duit, korang masuk kan duit dalam poket abang. Amcm?? Kapitas tak abang?

    BalasPadam
  6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  7. hoho... cube cari buku biografi pasal 'Honda', pengasas jenama Honda.

    Tak silap, bagus gak pakcik ni. Nak tau bagusnya, kena bace la~

    (wawawa... tersalah gne id blog kakak. sila abaikan komen sblm ni)

    BalasPadam