Jumaat, 26 Disember 2008

30 Usahawan Muda berjaya - Tahniah

Aku sememang nya suka mengikuti perkembangan2 mereka dalam menjadi usahawan. Menjadi usahawan memerlu kan ketahanan mental dan fizikal yang mana usahawan memerlu kan ciri2 seorang pemimpin. Untuk memupuk sifat kepimpinan dalam diri sememang nya perkara yang bukan mudah tetapi tak mustahil.

Aku baca di blog Saiful Nang tentang beliau tersenarai dalam 30 usahawan muda Malaysia. Aku rajin usha blog die sebab minat aku lebih kurang sama. Aku pun tak berapa kenal siapa lagi usahawan muda Malaysia yang berjaya. Hari ni aku perasan update dari Fotopages Dr Intan, ada gambar2 usahawan muda yang aku kenal dan pernah jumpe.


Sebelum ni aku pernah berjumpa dengan Safwan Pengarah Teknikal Lescopaque. Die seorang yang agak peramah dan senang berborak dengan dia. Antara perkara yang aku tanya Safwan tentang lescopaque atau lebih dikenali Syarikat animasi Upin dan Ipin ni ialah, "Apa perancangan Lescopaque?". "Mempromosi kan budaya tempatan pada dunia". Ini sedikit sebanyak akan menjadi kan Malaysia mempunyai Identiti tersendiri. Safwan pon cakap beliau akan cuba membuat tayangan movie Upin dan Ipin di serata dunia.

Bile belek2 gambar aku tak tau plak Sabri ade dalam kotak tu. Hahaha. Sebelum ni aku memang tegur Sabri dalam kelas di UTP, sebab dah jadi kebiasaan aku menegur orang di sekeliling aku (ceh konon nye peramah). Satu hari aku pinjam buku usahawan internet dari kawan aku (minat baca buku orang, tapi malas nak beli), terkezut aku tengok "Eh!!! Sabri yang tulis buku usahawan internet ni?". Hari esok nya pergi kelas aku tanya pendapat die secara percuma, "Sabri aku kebiasaan nya sibuk dengan aktiviti kelab, dan tak sempat nak jalan kan kerja2 perniagaan ni. Macam mane nak buat ek?".Dia kata kat aku "Sibuk takpe, janji jangan luntur kan minat dan impian ko"

Hari ni Sabri buat lagi kejutan kat aku "Eh!!! Sabri ada dalam kotak 30 Usahawan Muda berjaya?" hahaha. Sabri merupakan usahawan muda SaifulSham. Tahniah di ucap kan kepada Sabri. Aku nanti kan kejutan selanjut nya hahaha

Jauh lagi perjalanan aku. Pemikiran seperti mereka lah yang di perlu kan dalam memaju kan negara. Mampu berdiri dengan dengan identiti sendiri.Terus kan usaha dan tahniah diucap kan kepada usahawan2 Malaysia, tak kira muda atau pun tua. Tidak ada perkataan "Sudah Terlewat" sekira nya ingin memula kan satu2 perniagaan

"Aku Sayang Malaysia"
p/s: aku akan jadi kan ia acuan aku sendiri

6 ulasan:

  1. haritu sabri masuk TV.. xkan x perasan kot?

    BalasPadam
  2. tahniah diucapkan kpd yg berjaye...kite bile lagi??? :D

    BalasPadam
  3. Jom iman, next time kita lagi
    heheh.

    BalasPadam
  4. Uish Faliq, xnk ajak aku skali ke? Jgn makan sorang lak esp klu mkn sushi.

    Hehe..

    BalasPadam
  5. illy - takde keje aku nak ikot perkembangan sabri setiap mase hahaha
    muzri - insyaAllah, jangan luntur kan niat yang kental ini hohoho
    Faliq & arep - yeah, senicinta.com. jgn lupe ajak awek2 semua jadi juatawan hahaha

    BalasPadam
  6. masa EDUCAMP dulu, ada senior ICT/BIS yg tunjukkan business die kat kitorg. ohh kagumlah masa tu.

    YE, rase motivated. masih belum terlewat.mungkin boleh buat buku kanak2...?

    BalasPadam