Isnin, 13 Oktober 2008

Kesan selepas demam chikungunya

Memandang kan demam chikungunya masih lagi berterusan, jadi aku ingat nak kongsi serba sedikit tentang demam ni. Hari raya ke 4, selepas beraya di rumah cikgu2, aku dapat call dari ibu die kate adik aku plak kene demam chikungunya selepas ayah aku. Tapi dua2 sekarang ni dah sihat, cuma masih mengalami kesan2 demam chikungunya ni. Apa kesan2 demam chikungunya ni?

Nama sebenar
Macam2 sebutan yang di beri kat demam ni. Ada yang sebut Cikunya, ciku kunyah, ciku maknyah, chingukunya, dan macam2 lagi(ni sebutan berdasar kan ape yang aku pernah dengar la). Sebutan sebenar2 nya ialah Chikungunya. Selepas ni kalau ada siapa2 yang salah sebut, boleh la tolong betul kan sebutan.

Faktor umur
Mengikut pemahaman aku orang muda lebih cepat sembuh berbanding orang yang berumur. Adik aku kene demam ni dalam masa 4 hari, manakala ayah aku 2 minggu. Tapi aku masih lagi tak berapa pasti, sebab ada juga kawan aku yang kena demam ni hampir 2 minggu. Mungkin antara faktor berapa kerap pengidap kena gigitan nyamuk. Ayah aku ade habit tak berapa nak kisah sangat kene gigit nyamuk, manakala adik aku selalu bukak langkah silat kalau kene gigit nyamuk. Kalau tido tu, pasti kan halau nyamuk2 tu. Jadi jangan la kene gigit nyamuk ye

Kesan2 selepas demam
Selepas demam chikungunya, pengidap masih lagi mengalami sakit2 dan bengkak sendi. Selain itu pengidap juga akan merasa lemah2 badan. Ada juga yang kena seperti kesan penyakit gaut, tangan, sendi dan kaki bengkak2. Dari ape yang doktor beritahu, kesan sakit2 sendi boleh berpanjangan sehingga 7 - 8 bulan. Kepada mereka yang lambat sembuh, boleh menghadapi kesan sakit2 dan lemah badan sehingga setahun. Magik kan?

Info2 ringkas dari kementerian kesihatan Malaysia
5. Apakah tanda-tanda dan gejala penyakit ini?
· Demam panas mengejut (tetiba je demam panas)
· Sakit teruk pada sendi (sakit wo)
· Ruam pada badan (ada kesan bintik2)
· Sakit kepala Seorang pesakit boleh demam dari dari 1 hingga 7 hari (kebiasaannya 5 hari).

Penyakit Chikungunya boleh disalah anggap sebagai demam denggi kerana tanda-tanda penyakit yang menyerupai demam denggi.

6. Adakah penyakit ini boleh membawa maut?
Di Malaysia, Chikungunya tidak pernah dilaporkan boleh menyebabkan pendarahan atau kematian. Tetapi, sesetengah pesakit mengalami gejala yang berpanjangan. Pesakit yang berumur boleh mengalami kesakitan berulang pada sendi sehingga beberapa bulan atau tahun.

7. Apakah rawatan bagi penyakit ini?
Seperti penyakit-penyakit yang disebabkan oleh virus, ia tiada rawatan yang khusus. Selalunya rawatan diberi berdasarkan gejala klinikal yang dialami oleh seseorang pesakit. Kebanyakan kes yang terjadi hanya memerlukan rawatan pesakit luar sahaja. Tiada vaksin bagi penyakit ini.
simptom2

Tak dapat di kesan
Kawan ibu yang keje die mengkaji kuman2 dan virus, dari apa die cerita kat aku, demam ni tak dapat di kesan melalui darah pesakit. Biasanya mereka akan kesan penyakit ni berdasar kan simptom2 Chikungunya. Die pon cerita jugak kat aku , banyak sangat sampel darah pesakit demam ni nak di periksa, last2 buang jugak sampel darah sebab tak jumpe ape2. Magik kan?

Yang mengambil kesempatan
Mase pergi rumah terbuka sedara, Demam ni antara jadi topik hangat. jadi aku tertarik juga la ade doktor dari bemban, Melaka yang ada rawatan demam ni. Bayar RM 150 untuk satu suntikan, selepas seminggu akan pulih. Setahu aku selepas seminggu memang pulih pon, dan setahu aku tiada rawatan khusus untuk penyakit ni. Ada juga yang saran kan guna herba2 tempatan dan luar negara. Aku perasan jugak makin ramai orang jual ubat2 pasal cikungunya, ala biase la business. Boleh mencuba rawatan2 ni, tapi bagi aku yang paling penting tahu isi kandungan ubat tersebut dan macam mana kandungan ubat tu boleh menghilang kan penyakit demam chikungunya ni. Jadi terus kan mengkaji

Tangani la penyakit ni secara bijak. Jangan percaya sangat dengan khabar angin dan tahyul2, cari lah dari sumber2 yang dipercayai. Sumber di internet juga perlu lah dicari dari sumber2 yang betul2 sahih seperti kementerian kesihatan Malaysia atau2 Doktor2 yang bertauliah. Doktor yang tak bertauliah biasanya penting kan diri sendiri. Aku selalu jugak saran kan bakal doktor untuk menulis blog dalam bahasa melayu. Sekurang2 nya orang kampung, petani, nelayan dan orang asli yang ada internet, boleh la mecari info2 tentang penyakit. Memang banyak info penyakit dalam internet, tapi mane la dieorang faham bahasa orang putih. Penterjemahan bahasa mampu meningkat kan taraf hidup masyarakat setempat kalau mengikut sejarah islam dulu2.

artikel aku yang berkaitan(kesihatan)
1. pesakit chikungunya ke hospital besar
2. Apa rawatan chikungunya

p/s: cita2 aku nak jadi doktor. boleh kah? erk tapi tak layak mase nak apply course

nuriman@cahayanika.com | | www.cahayanika.com

9 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Semoga ayah ngan adek ko cepat2 sembuh~

    Takpe, aku dah lame tau care nak belaja sebut Chikunguya dengan tepat daripade pelajar import Zimbabwe~

    BalasPadam
  3. aku dh kene dulu..seminggu mc..huhu~

    BalasPadam
  4. utk pngtahuan awak, d tmpat saya da ada yg meninggal dsbabkan penyakit ni...
    jadi, berhati-hatilah kepada semua di luar sana......

    BalasPadam
  5. Terima kasih kepada cikgu siti atas pemberitahuan tersebut. Tempat cikgu siti di kawasan mane ye?

    BalasPadam
  6. Saya baru kena dan kesan dia mmg lega dlm seminggu tp sakit badan, sendi, lutit tapak kaki tgn, pinggang semua satu badan YaAllah..sakit mcm eksiden. Mmg ada yg kata boleh sampai berbulan bulan...sadly😔

    BalasPadam
  7. Saya baru bulan lepas kena demam ni. Masuk kpj. Demam hanya 2 hari je. Tapi kesakitan sendi.. Adui. Memang macam orang gaut tak dapat jalan dengan betul walaupun dah sebulan lebih.tiada ubat.

    BalasPadam